Saturday, August 21, 2010

Kaedah Pengurusan Tingkahlaku

Enam bentuk pengurusan tingkah laku:
~Differential Reinforcement of Other Behaviors (DRO)
~Differential Reinforcement of Alternative Behaviors (DRA)
~Differential Reinforcement of Incompatible Behaviors (DRI)
~Differential Reinforcement of Lower Rates of Behaviors (DRL)
~Differential Reinforcement of Higher Rates of Behaviors (DRH)
~Extinction (Penghapusan)


Huraiannya:
  • Differential Reinforcement of Other Behaviors (DRO) penghilangan tingkah laku bermasalah yang bermaksud peneguh itu tidak lagi diberikan selepas tingkah laku  bermasalah (penghapusan/extinction) tetapi peneguh itu diberikan selepas satu sela masa di mana masalah tingkah laku tidak berlaku.

  • Differential Reinforcement of Alternative Behaviors (DRA) merupakan satu prosedur tingkah laku yang digunakan untuk meningkatkan kekerapan sesuatu tingkah laku yang diingini dan bagi mengurangkan kekerapan tingkah laku yang tidak diingini serta yang diingini  akan dikukuhkan setiap kali ia berlaku.

  • Differential Reinforcement of Incompatible Behaviors (DRI) di mana tingkah laku alternatif itu secara fizikalnya tidak bersesuaian dengan tingkah laku bermasalah. Oleh itu kedua-dua tingkah laku tersebut tidak boleh berlaku pada masa yang sama dan ia melibatkan kita meneguhkan satu tingkah laku yang tidak bersesuaian secara fizikalnya dengan sasarannya.

  • Differential Reinforcement of Lower Rates of Behaviors (DRL) ialah prosedur peneguhan tingkah laku di mana kita meneguhkan tingkah laku  klien atau individu hanya selepas tingkah laku sasaran terjadi pada kadar yang rendah seperti yang telah  ditentukan sebelumnya.

  • Differential Reinforcement of Higher Rates of Behaviors (DRH) ialah prosedur peneguhan tingkah laku di mana kita meneguhkan tingkah laku klien atau individu hanya selepas tingkah laku bersesuaian terjadi pada kadar yang tinggi seperti yang telah ditentukan sebelumnya.

  •  Extinction (Penghapusan) merupakan prosedur lain bagi menghapuskan tingkah laku  yang tidak diingini kebiasanya ia mengambil masa lebih lama berbanding dengan menggunakan hukuman tetapi ia kurang mendatangkan kesan sampingan.

No comments:

Post a Comment